در تعاریفِ عکاسیِ انتزاعی، به تعاریفِ جالبی بر می خوریم؛ یکی از
آنها اینست که عکاسی به صورتِ سیاه و سفید، انتزاعیست به این دلیل که چشمِ ما جهان
را رنگی می بیند و سیاه و سفید انتزاعی از این جهانست؛
در عکاسی طبیعت و چشم انداز انتزاعی، همواره عکسهای فرمِ
کویر و انعکاسها جذابیت داشته اند، اما اینک می خواهم شما را دعوت به دیدنِ عکسی
بکنم که با افزایش کنتراست در طبیعت ماهیتِ واقعی یک شی ء از بین رفته و به گونه
ای زیر سوال رفته ست.
| Photo by: Bamdad Noorian| عکس بالا با عنوانِ
"سکون" از یک عکاسِ خارجی ِ صاحب ِ سبک نیست؛
عکس، آنالوگ ست و از عکاسی ایرانی و کاملا آماتور
ست؛ عکاس توانسته به مددِ افزایش کنتراست، و تنظیم نقاط روشن و تاریک به انتزاعی
بی بدیل دست پیدا کند، انتزاعی که یقینا این سوال را مدام در ذهن اَت پیش می آورد
که: این یک قایق ست؟! و به خودت پاسخ می دهی این یک قایق نیست... و بعد در عمق عکس
به جستجو می پردازی و می توانی این شی ء نه چندان نا مفهوم را به اشکال دیگری نیز
ببینی؛ به عنوان مثال؛ تابوت؛ تابوتی در میان روشنایی. سکون؛ سکوت و آرامشِ عجیبِ
یک مرگ...
این تصویر به یقین با
حذفِ مناظر بالای قاب دارای نگاهِ خاصِ انتزاعی تری خواهد بود،(هر چند؛ با وجود
آنها هم از ارزشِ نگاه کاسته نخواهد شد؛ و از نظر عده ای؛شاید؛ بودن اَش خوب هم باشد ). خلاقیتی که باید پرورش پیدا کند و جهت بگیرد، تا
از میانِ این همه راه، به بیراهه نرود و هجومِ وسیعِ تکنولوژی و ابزار دیجیتال؛
این نگاه و این نگاهها را به یغما نبرد .
درود
دوست داشتم در کنار متن عکس را هم میدیدم ولی متأسفانه باز نمیشود.
سپاس از دعوتتان
مطلب خوبی بود خانم ارش
ممنون از شما
مرورگرم را عوض کردم و عکس را دیدم :)
همیشه این نوع نگاه انتزاعی به طبیعت اطراف را دوست داشتم. ثبت هایی که با حذف رنگ دیگر یک اثر ناتورالیستی ساده نیستند و وجه انتزاعی پیدا می کنند. شاید یکی از دلایل سیاه و سفید بودن بیشتر عکس هایم همین باشد.
مرسی که دوباره آمدی و پیگیری کردی. خوشحالم که این نگاهو دوست داری.
عکس خیلی خوبیه ... ممنون
سلام بر شما، خوشحالم که با وبلاگ شما اشنا شده ام و به اطلاعاتم اضافه شده با خوندن مطالبتون،
ممنون از پست های خوبتون،
دوست دارم نظرتون رو در مورد این عکس بدونم، ممنون میشم ؛
http://s3.picofile.com/file/7819418060/aj_1.jpg