-
::33:: رویاهای پشتِ شیشه...
سهشنبه 7 بهمنماه سال 1393 18:24
|All Photos by: ShadiAfarin Arash| ...to be continue
-
::32:: من کبوتر تواَم...
سهشنبه 9 دیماه سال 1393 20:50
خانه ها و خیابان ها را رها کرده ام دانه های گندم را بر پشت ِ بام ها فراموش کرده ام من کبوتر ِ توام به شانه های تو عادت دارم | برگی می افتد اندکی از سایه کم می شود - یاور مهدی پور| |عکس از شادی آفرین آرش|
-
::31:: ما در ازدحام تنهایان به سر می بریم...
پنجشنبه 6 آذرماه سال 1393 22:12
تنهایی، گاه آدمها را پَس میزند، گاه نیز تنهایی، آدمها را به سوی خود میکِشد؛ چون به همان اندازه که دریاچه وجود دارد، تنهایی هم وجود دارد. |کریستین بوبن| عکاسان بسیاری در همه اعصار در آثار خود به ارائه مفهوم تنهایی پرداخته اند، شاید بتوان گفت که تنهایی به معنای حسی و تراژیک اش، تنها بلای مشترک همه ی دورانها بوده ست....
-
::30:: جذام...
یکشنبه 20 مهرماه سال 1393 11:18
و این منم/ زنی که جذامش را /هر شب / روی دیوارها / با خطِ بریل می نوشت ... |عکس: شادی آفرین آرش| با همراهی نوشته ای از احسان قنبری فرد عکس «شادی آفرین آرش» مجموعهای از عناصر نمادین است که با تکیه بر دلالتهای معنایی هرکدام از عناصر موجود در قاب، نه تاویلی بر مبنای ارتباط ساده عناصر، که داستانی بلند و چند فصلی را در یک...
-
::29:: سرنوشت روح اینست که ناشناخته بماند...
سهشنبه 8 مهرماه سال 1393 18:49
دوستی از من خواست تا بزای عکسی که همسراش در هنگام تولد فرزنداش از او و کودک به ثبت رسانده، بنویسم، من هم؛ تنها نوشتم... سلام مهرنازِ جانِ جانان؛ بعضی از عکسها را اصلا نباید با کیفیت و تکنیک و نظرات فنی سنجید، باید با روح و اعماق قلب سنجید. این عکس علیرغم نکته ی خوب فنی اش که تقسیم فضاست، عکسِ تکنیکی به قیاسِ ما عکاسان...
-
::28:: ناکجا در ناکجا آباد و آوارِ دگر...
دوشنبه 24 شهریورماه سال 1393 16:44
*جهان از دید ارنست بلوخ، «کارگاه رستگاری است». انسان برای بلوخ آن نیست که باید باشد، انسان برای خودش، بدون واسطه و به صورت بنیادی تاریک است و برای خودش «کنونی» نشده است و به همین علت دارای تاریخ است. او معتقد است که ریشه تاریخ، انسان خلاق است که دادهها را تغییر و فرارونده می سازد. اما چنین انسانی هنوز با رستگاری مورد...
-
::27:: مادرم را، هیچوقت ندیدم که پرواز کند...
چهارشنبه 5 شهریورماه سال 1393 12:40
شوپنهاور در جایی می نویسد: «وظیفه هنرها توصیف موارد خاصی از واقعیت نیست بلکه نشان دادن امور مطلق و کلی ای است که در پشت این موارد خاص و جزئی قرار دارند . به عنوان مثال یک نقاشی زنی خاص و فرزندش را به عنوان شمایل حضرت مریم و عیسی مسیح نشان می دهد اما برای اینکه این تصویر به مثابه هنری والا تلقی شود باید نشان دهنده چیزی...
-
::26:: توسل
یکشنبه 25 خردادماه سال 1393 11:40
توسل امریست درونی، بودن در مکان، همیشه حقیقی نیست، گاهی نبودنِ در مکان حقیقی ترین وجودهاست، برای زیارت، برای توسل، برای عقیده ات، کافیست چشمهایت را ببندی و خلوص داشته باشی، آن زمانست که خودت را در مکان می بینی و غرق می شوی... | مجموعه عکس توسل: شادی آفرین آرش| فتومونتاژ، به ترتیب از بالا، ترکیبی از سه و چهار عکس هدیه...
-
::25:: اسارتِ پنهانِ یک اتفاق...
سهشنبه 9 اردیبهشتماه سال 1393 01:05
نمایشگاه کیارنگ علایی را نبودم. اما همچون همیشه مشتاق دیدن عکسها و ماحصل تلاشش بوده ام. عکسها را در کتاب دیده ام و چند روزیست، این کتاب در کنار جایی که کارهای روزانه ی عکاسی ام را انجام می دهم قرار گرفته، هر از چندی که فرصت تمرکز یافتن می یابم ، نگاه می کنم و می خوانم. نگاشته ی نیوشا توکلیان را به انضمام بیانیه ایشان...
-
::24:: روزهای پیله گی...
سهشنبه 29 بهمنماه سال 1392 12:05
کیارنگِ علایی: " عنوان بر وجه شاعرانه عکس ها موکدا صحه می گذارد و تماشاگر را به سمت انتزاعی آثار فرا می خواند. آن چه به جز این خصیصه در عنوان انتخابی به چشم می آید یک جور دعوت به «درون» است، دعوت به «کنش های درونی»، دعوت به یک «سکوت مرموز و دلپذیر» که پیله را در انتظار ترک خوردن و گشایش قرار می دهد ." حرفِ...
-
::23:: سفرِ درونی...
دوشنبه 14 بهمنماه سال 1392 10:37
رومن رولان در کتاب سفرِ درونی، در مقدمه ای با عنوان "دعوت به سفر" می نویسد: عمری دراز و اندیشمندانه، آزمونی ست بزرگ، گاه، آن حتی حاصلِ پایانی آزمونهای یک خانواده و دودمان ست، پاسخی به معمای چندین سده ی آن، میوه ی رسیده ی رویش کندپوی آن که نشان خطاها، کامیابی ها، فضیلت ها و نابکاریهای آن را بر خود دارد. دلم...
-
::22:: کودک و عروسک...
چهارشنبه 25 دیماه سال 1392 14:30
|All Photos by: ShadiAfarin Arash|
-
::21:: غیر معمول...
دوشنبه 2 دیماه سال 1392 13:53
پس از دوسال از انتشارِ عکسی (که ابتدای شروع مجموعه و ایده ای بود) که با بازخوردِ منفی مخاطبان ام روبرو شد، توانستم دو فریم دیگر از این مجموعه را آماده کنم . این مجموعه با عنوان " (irregular) غیر معمول" بر ظاهرِ درختانی تاکید دارد که آنها را از حالتِ طبیعی و معمولِ خود بنا به دلایلی بیرون می آورند؛ بر وجه...
-
::20:: مثلِ درد، راه می روم، زیرِ پوستِ شهر...
شنبه 23 آذرماه سال 1392 01:33
هفته ای که گذشت مصادف بود با برپایی نمایشگاهی با عنوانِ همبود، که آثاری از شش عکاس (میلاد حدادیان. حمید سبحانی. شیوا خادمی. مهدی فاضل. محمود بازدار و سید مجتبی خاتمی) را با روایتی از اجتماع، و هر کدام با نوعِ نگاه و نگرشِ خاص ِ خود، پیش روی ما قرار میداد. فاصله و تضادی که میان دیدگاهها موجود بود، از نمایشگاهِ قبلی ی...
-
::19:: شهـــــرِ خاموش...
جمعه 15 آذرماه سال 1392 00:29
|عکسها از: شادی آفرینِ آرش|
-
::18:: شهـــــــرِ عزا...
یکشنبه 26 آبانماه سال 1392 16:23
|عکسها از: شادی آفرینِ آرش|
-
::17:: وارونگی ی جهان، حقیقتِ مضحکی بود...
جمعه 17 آبانماه سال 1392 00:31
هفته ای که گذشت مصادف بود با برپایی اولین نمایشگاهِ انفرادی "امید سریری" با عنوان "بعد از صداها". امید سریری آثار عکس خود را که حاصل تلاش چهارساله او بود در دیدِ عموم قرار داد، در میانِ این آثار مجموعه عکسی بود با عنوانِ " از هیچ" که پرسش های بسیاری را در ذهنِ مخاطبین ایجاد کرد؛ به همین...
-
::16:: و هنوز، نانِ گندم خوب َست
چهارشنبه 27 شهریورماه سال 1392 17:05
متعلقـــات ؛ یک جمع بندی ِ ناب از تک عکسها و مجموعه عکسهاییست ؛ که موضوعات مشخصی را در بر می گیرد؛ موضوعاتی که با تعاریف و بیانیه های مشخصی پیش رفته، به مرحله ی عکاسی، داوری، نمایشگاه و کتابِ عکس رسیده ست. یک پروژه ی گروهی موفق، که مخاطب را دستِ خالی از نمایشگاه بیرون نمی فرستد، تامل و تفکر را را همراهِ او کرده و...
-
::15:: چیزی تهی بساز
دوشنبه 18 شهریورماه سال 1392 23:26
هایکو را ویران کن کلمــات را دور کن چیزی تهـی بساز |ابی وال| عکسهای پیشِ رو گزیده هایی از مجموعه ی «برایان دیوید استیونس»، با عنوان«آینده ی درخشان تر» می باشد. متنِ ذیل، ترجمه ای از بیانیه ی این مجموعه است. (تمامی عکسها را با سایز بزرگتر و متنِ اصلی بیانیه می توانید در این لینک مشاهده کنید.) وینفریت جی. زبالت در کتاب...
-
::14:: هرگزآباد
سهشنبه 12 شهریورماه سال 1392 00:22
- ما درونِ شهرها و حرفه ها و خانواده ها؛ زندگی می کنیم؛ اما جایی که به راستی در آن؛ زندگی می کنیم؛ مکانی مادی نیست؛ جایگاهِ راستینِ زندگی ما همان مکانی نیست که روزهایمان را در آن، سپری می کنیم؛ بلکه جایی ست که در آن امید می بندیم؛ بی آنکه بدانیم، چه چیز امیدوارمان می کند. | رفیق اعلی: کریستین بوبن | Neverland ,Utopia...
-
::13:: ماهیتِ ساده ی چیزها
شنبه 22 تیرماه سال 1392 16:29
اولین چالش برای من این است که چیزها را همان طور که هستند ببینم، چه پرتره باشد، چه یک خیابان یا یک توپ. در یک کلام سعی می کنم بی طرف باشم . |برنیس ابوت| "Günter Gy" ساکنِ فرانسه؛ عکسهایی با محوریتِ ماهیتِ ساده ی چیزها دارد؛ عکسهایی با ترکیبی مربع و تاکید بر فرم؛ زیبایی شناسی، همنشینی ی رنگ؛ گاها هم ریتم و...
-
::12:: واقعیتِ نگاههای سرگردان
چهارشنبه 19 تیرماه سال 1392 17:58
" شناخت لحظهایِ اهمیت یک رویداد در کسری از ثانیه و همینطور پیدا کردن فرم و ترکیب دقیقی که روح آن رویداد را به نحو مناسب بیان کند ." این تعریفِ هانری کارتیه برسون از لحظه ی قطعی ست؛ تعریفی دقیق و ظریف و نکته سنج؛ که نگرش و نگاه را در عکاسی بر مبنای شانس و اقبال قرار نمی دهد و نفوذ به این لایه را مختصِ...
-
::11:: این یک قایق نیست!
یکشنبه 2 تیرماه سال 1392 01:30
در تعاریفِ عکاسیِ انتزاعی، به تعاریفِ جالبی بر می خوریم؛ یکی از آنها اینست که عکاسی به صورتِ سیاه و سفید، انتزاعیست به این دلیل که چشمِ ما جهان را رنگی می بیند و سیاه و سفید انتزاعی از این جهانست؛ در عکاسی طبیعت و چشم انداز انتزاعی، همواره عکسهای فرمِ کویر و انعکاسها جذابیت داشته اند، اما اینک می خواهم شما را دعوت به...
-
::10::روزِ بارانیِ عرفانی
دوشنبه 27 خردادماه سال 1392 16:34
|Photos: by Unknown| با جستجوی عبارت "mystical photography" به حجمی از عکسهایی می رسی که به طور واضح و ناواضح، با مفهوم های سر راست و یا پوشیده بر نبردهای درونی میان راستی و ناراستی؛ تسخیرشدگیهای اهریمنانه و معصومیت در وجوه فرشته گونه گی می پردازد، این عکسها هرچند زیر مجموعه ای از "گوتیگ" به شمار...
-
::9:: زندگی در میانه ی وهم
شنبه 18 خردادماه سال 1392 15:18
*: مترجم: نفیسه مطلق مفهوم عکاسی گوتیک (Gothic photography) مسلما بدون دانستن تعریف گوتیک کمی گیج کننده و تا حدی نامفهوم به نظر میرسد ( Gothic photography ) در سالهای پایانی دهه 1970 پا به عرصه وجود گذاشت. طرفداران این خرده فرهنگ به نمایش دادن جنبههای تاریک و سیاه زندگی علاقمند هستند و در کارهایشان بر مفهوم مرگ،...
-
::8:: داستانِ تقاطع
دوشنبه 23 اردیبهشتماه سال 1392 23:22
* نقد عکس:تری بَرِت، اسماعیل عباسی| کاوه میر عباسی : هانس گئورک گادامر واکنش خویش را به هنگام رو در رویی با عاملی نوین و خلاق در اثر هنری چنین توصیف می کند : خیلی ساده از حرکت و راه رفتن، باز می مانم.زمان متوقف می شود. دیگر نمی فهمم که چه مدت را صرف مطالعه ی اثر کرده ام، و نمی دانم؛ چیزهایی که خوانده ام تا چه مدت در...
-
::7:: زنانِ اثیری (بخش دوم)
دوشنبه 9 اردیبهشتماه سال 1392 18:13
بخش اول را لطفا از « اینجـــــــا » بخوانید... |Photo by: Harry Callahan| آنچه را که Harry Callahan از "زن" به تصویر می کشد؛ امری ماورایی ست . امری که به واسطه ی حذف بدن و غوطه وری ی آن در آب و بسته بودن چشمها؛ مخاطب را به درون سوق می دهد و به نحوی او را شیفته و شیدا می سازد؛ کالاهان زیبایی ی ظاهری را از او...
-
::6:: زنانِ اثیری (بخش اول)
دوشنبه 28 اسفندماه سال 1391 12:56
*(اثیری : لغتنامه ی دهخدا) اثیر عنصری است غیر مادی و با قدرت و سرعتی که در ذات آن وجود دارد ، می تواند در هر یک از مواد و یا عناصر مادی , نفوذ کند و قدرت حیات آنها را اداره و کنترل نماید . اصولا اثیر رابطی است غیر مادی بین نیروی خلقت و موجودات عالم که در تمام عناصر و اشیاء واجسام اثر می گذارد و باعث ادامه حیات هر شیء...
-
::5:: فرشته ی صبح
سهشنبه 15 اسفندماه سال 1391 23:10
شرحی بر مجموعه شیوا خادمی در نمایشگاه گروهی شش صبح نمایشگاهِ گروهی شش صبح از جمله نمایشگاههایی بود که با نگاه بر یک رویکرد همگانی، ساده و آشنا؛ قابهای هشت عکاس را از مناظر مختلف ذهنیشان پیش روی ما قرار داد که هر کدام به نوبه ی خود ارزشمند و تامل بر انگیز بود؛ نمایشگاهی که با مقدمه ی وزین کیارنگ علایی و آثار آرام و...
-
::4:: روایتِ خاموشِ یک عصر
پنجشنبه 28 دیماه سال 1391 00:26
در میان پرسه ها و بیدارخوابیهای شبانه و وبگردیهایم، هر از گاهی به عکسهایی بر می خورم که در آنِ واحد تاثیر عمیقی را بر رویم می گذارند؛ این تاثیرِ عمیق چندان به تکنیکها ربطی ندارد و خیلی هم فنی نیست؛ عمیقا احساسی ست. |Anna I: Silver Age| عکس Anna I (عکاسِ روسی؛نامِ کامل او در دسترس نیست) با عنوان Silver Age ) عصرِ نقره...