:: فتولایف ::

| سرنوشتِ روح اینست که؛ ناشناخته بماند|

:: فتولایف ::

| سرنوشتِ روح اینست که؛ ناشناخته بماند|

::5:: فرشته ی صبح

شرحی بر مجموعه شیوا خادمی در نمایشگاه گروهی شش صبح


نمایشگاهِ گروهی شش صبح از جمله نمایشگاههایی بود که با  نگاه بر یک رویکرد همگانی،  ساده و آشنا؛ قابهای هشت عکاس را از مناظر مختلف ذهنیشان پیش روی ما قرار داد که هر کدام به نوبه ی خود ارزشمند و تامل بر انگیز بود؛
نمایشگاهی که با مقدمه ی وزین کیارنگ علایی و آثار آرام و ساکتِ محسن اسماعیل زاده آغاز و به آثارِ مرموز و شوک برانگیزِ سپیده ی گندمی ختم می شد.

در این میان  مجموعه ی شاعرانه و سرشارِ شیوا خادمی یک قدم مانده به انتهای نمایشگاه بود، جایی که بی مهابا لبخندی بر لبت می نشست و پس از آن مجموعه ی عجیبِ سپیده گندمی که اینجــــــا (به قلمِ علیرضا ملکیان) می توانید درباره آن بخوانید، تو را با دنیایی متضاد از دنیای شیوا روبرو می کرد و انگار این چیدمان می خواست علامت سوالی را در ذهن مخاطب باقی بگذارد.

و از همه اینها که بگذریم ؛ نگاهِ آشنای شیوا را به راحتی می توان از میانِ این هشت عکاس تشخیص داد، شیوایی که هیچگاه و در هیچ شرایطی  آن نگاهِ ساده و صمیمی خود را گم نمی کند و این یکی از بارزترین و شاخص ترین ویژگیهای آثار شیواست که هنوز که هنوزست تو را با وجود تکرر نگاهی که در آثارش وجود دارد، پای آنها نگه می دارد و این نکته را گوشزد می کند که تکرار می تواند خیلی هم خوب باشد.

|عکس از شیوا خادمی : نمایشگاه گروهی شش صبح|

مجموعه ی شیوا و منظری که او از آن به شش صبح نگاه کرده ، اصلا نمی خواهد تو را از ماهیت صبح جدا کند، مخاطب عام و خاص اولین چیزی که به ذهنشان از شش صبح خطور می کند؛ همانا نورست. همانطور که آثار شیوا از نور جدایی ناپذیرست و به نوعی اصلا  از نور تغذیه می کند.
شیوا خیلی دور می رود و بعد خیلی نزدیک می آید، دور از آن لحاظ که فرشته ی کوچک ِ درونِ عکسهای شیوا؛ مخاطب را به عقب پرت می کند؛ به دنیای آرام کودکی ؛ نوستالژ و کارتونهای پریان. به پیترپن؛ تینکر بل و فرشته ی فربه و دوست داشتنی کارتون سیندرلا... بعد نزدیک می آید؛ آنقدر نزدیک می شود که از دنیای کودکی ات فاصله می گیری؛ از کنار پنجره شروع به آمدن می کند؛ از نور؛ خود را به میانِ آشپزخانه و رختخواب و مبلمان پوشیده  و خوابِ خانه پهن می کند و تووی شعرها و کتابهایی که می خوانی می یابی اش.


|عکس از شیوا خادمی : نمایشگاه گروهی شش صبح|

|عکس از شیوا خادمی : نمایشگاه گروهی شش صبح|
فروغ فرخزاد را می بینی که لحظه ای با تو با لبخندی تلخ می گوید :
"من پری کوچک غمگینی را
میشناسم که در اقیانوسی مسکن دارد
و دلش را در یک نی لبک چوبین
مینوازد آرام آرام
پری کوچک غمگینی که
شب از یک بوسه میمیرد
و سحرگاه از یک بوسه به دنیا خواهد آمد"

و کریستین بوبن را از میان هزارتووی ذهنت بیرون می کشد که :
"فرشته ای همیشه همراه من بود؛ فرشته ای در قلبم جای داشت و شاید بخش بکر و برفی قلبم بود"

آثار شیوا به مانند گوی های کودکانه و موزیکالی می ماند که خواب و رویایی شیرین را برای تو رقم می زند  و به قولِ همان بوبنِ دوست داشتنی :
"دنیا؛ دنیای هولناک به درون  آن حبابِ بلورین؛ هیچ راهی نداشت"
و این دقیقا در تضاد با آنچه ست که سپیده ی گندمی عزیز از منظری فلسفی و شایسته به آن پرداخته ست.

شیوا خود در قسمتی از بیانیه اش بر این مجموعه می نویسد:


فرشته ها شاید تکه ای از وجود خداوند هستند که به خانه هایمان می آیند، دست مان را می گیرند، روی شانه هایمان می نشینند و پلک های مان را آن هنگام که در خوابیم نوازش می کنند.

فـرشته ی من می گوید : کـمتر بیندیشید، کـمتر حس کنید، اما بـیشتر عـــشـــق بورزید.



|عکس از شیوا خادمی : نمایشگاه گروهی شش صبح|

به راستی شیوا چه می خواهد بگوید، آیا شیوا کودکی ست که دنیای خود را پیشِ روی ما قرار می دهد؛ جواب من قطعا "نه" است. شیوا رسالتِ بزرگتری را در این آثار و سایرِ آثار خود دنبال می کند؛ شیوا ؛ گوشه های تاریک و سیاهِ ذهن ما را خوب می شناسد؛ می گردد؛ دست می برد و آنها می گیرد و با شدت بیرون می اندازد؛ بعد آرام آن گوشه هایی از ذهنمان که پاک و معصوم و روشن و دست نخورده مانده و مدتهاست خاک گرفته  و فراموشمان شده ست را پیشِ رویمان می گذارد، و چه رسالتی دلنشین تر  و والاتر از این!

نظرات 5 + ارسال نظر
محسن. ب. چهارشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 01:28 ق.ظ http://mohsen.akkasee.com

درود بر شما. هر دوی عکس ها و نوشتارِ درباره اش را پسندیدم. هر دو جذاب بودند، با اینکه همه ی عکس ها را ندیده ام.
سپاس.

سپاسگزارم از شما که می خوانید و توجه می کنید :)

امید سریری چهارشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 06:32 ق.ظ

درود و سپاس فراوان.

سپاس از شما.

سیدمحمدرضا هاشمی چهارشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 02:48 ب.ظ

مجموعه شیوا خادمی مثه آن فیلم های سینمایی نابی است که هرچی بیشتر نگاهش می کنی بیشتر می فهمی و نوشته شما هم با تمام زیبایی اش در قلم به این مهم کمک کرد.

محمدرضا امتنانی چهارشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 06:42 ب.ظ

علیرغم اینکه سعادت دیدن همه این آثار را نداشته ام ولی از طریق دنیای مجازی موفق به دیدن بعضی از آنها میشوم .بسیار جای خوشحالی دارد که نوعی از عکاسی که بیانگر حس درونی وایده های ناب عکاس به زبان ساده و روان میباشد در حال شکل گیری است . جا دارد از همه عزیزانی که در خطه خراسان تمام همت خود را در این راه سترگ بکار بسته اند سپاسگزار باشم که لذت دیدن آثار خوبشان را از دیگران دریغ نمیدارند .

سپاس از حضورتان

حمید سبحانی چهارشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:51 ب.ظ

چه خوب رمزگشایی کردید. دست مریزاد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد